Dag 1: 27 juli 2022

27 juli 2022 - Cork, Ierland

We kwamen om 06.00 uur op Schiphol aan, waarna we vooral in heel veel rijen hebben staan wachten. Om 9.35u waren we eindelijk door de douane, wat ons nog 10 minuten gaf om bij de goede gate te komen. Dat was nog een heel stuk snelwandelen. We kwamen daar aan om 9.50u, dus 5 minuten te laat. Gelukkig bleef de gate langer open ivm alle drukte. Daardoor konden we even uitpuffen en ontspannen in het vliegtuig stappen. Na een vlucht van dik 1,5 uur kwamen we aan in Cork. 14 graden!

​​​​​IMG_20220727_111355

In de middag krijgen we een uurtje om rond te lopen in het winkelcentrum. We lopen over de English market en drinken een kopje koffie bij Starbucks.

IMG_20220727_114951

Daarna gaat de reis verder naar Cobh (spreek uit: Koof), een eilandje aan de Keltische zee. Ondertussen is het 18 graden geworden met af en toe een drupje. Aan de haven van Cobh zijn wat geschiedkundige dingen gebeurd. De Titanic meerde aan en 123 Ieren stappen aan boord in 1912. We weten allemaal hoe dit afliep.

IMG_20220727_142316

Daarnaast was er een ramp in 1915 toen een passagiersschip getorpedeerd werd door de Duitsers. Binnen 18 seconden was het gehele schip naar de bodem van de zee gezonken. Ook was dit de plek vanwaar heel veel Ieren vertrokken naar Amerika om een beter leven te zoeken in de Nieuwe Wereld, nadat veel mensen waren gestorven aan hongersnood. Annie ( waarvan het beeld, met haar broertje en zusje) was de eerste emigrante die heldhaftig het avontuur aan ging en op de dolle pof vertrok naar Amerika.

IMG-20220727-WA0009

​​IMG_20220727_150207

Rond 17.00 uur waren we bij ons hotel. Hotelkamer prima voor elkaar en zelfs een echte Ierse pup inpandig. Daar dronken we gezellig iets met mensen uit Gemert, Helmond en Zwijndrecht. ( We zijn overduidelijk de enige 'noorderlingen' en minstens 10 jaar jonger dan de rest, op deze reis 😂). Diner smaakte ook prima (groentensoep, zalm/kip en appeltaart). Hier blijven we nog 2 nachten, dus da's niet verkeerd.

IMG_20220727_171911

We werden geadviseerd om op tijd te gaan slapen. Morgen ontbijt vanaf half 8 en om half 9 stappen we weer in de bus, op zoek naar andere hoogtepunten in Ierland.